Què és l’entorn VUCA i com CEDEC aconsella fer-li front a nivell empresarial

0
6

En aquesta mena d’escenaris, les empreses, independentment de la mida que tinguin, es veuen obligades a adaptar-se a canvis que trenquen la seva planificació estratègica. És hora, doncs, de treballar per adaptar-s’hi i de preparar totes les àrees de negoci per fer front a aquesta situació i continuar duent a terme amb èxit la seva activitat empresarial.

Des dels seus inicis, CEDEC, empresa de consultoria líder a Europa en gestió, direcció i organització per a empreses familiars, treballa a l’avantguarda de l’adaptació al canvi posant en pràctica els sistemes de gestió i organització que siguin més eficients i optimitzant els resultats empresarials amb l’objectiu d’ajudar les empreses a assolir l’excel·lència empresarial en la seva gestió.

En aquest sentit, si s’analitzen les característiques que inclouen aquest tipus d’entorns als quals ens hem d’adaptar per interactuar amb els diversos stakeholders de l’empresa, ens trobem que:

  • Associem la volatilitat a una dinàmica de canvi continu i constant que es produeix a gran velocitat i que fa que l’entorn empresarial sigui inestable.
  • La incertesa es vincula a l’augment de les situacions imprevistes, la manca de predictibilitat dels esdeveniments, les sorpreses del mercat i la incapacitat de l’ésser humà de controlar i entendre totes les variables que expliquen el perquè de les coses. Tot això genera una dificultat a l’hora de prendre decisions i elaborar models de negoci.
  • La complexitat es refereix a la dificultat per entendre i gestionar el context actual i saber distingir entre causa i efecte, de manera que s’està incapacitat per resoldre problemes i conflictes.
  • Amb el terme ambigüitat es fa referència a la manca de claredat, a com n’és, de complicat, comprendre les relacions entre els diversos elements que estan presents i que componen l’entorn, de manera que es dificulta la concreció de solucions òptimes.

Avui dia, l’entorn VUCA afecta tota mena de sectors professionals, serveis, indústria, tecnologia o banca, i provoca que les empreses es vegin obligades a adaptar-se a canvis continus que ataquen tant la seva programació estratègica com les seves rutines professionals.

El concepte «entorn VUCA» fa referència, doncs, a un context canviant que suposa un gran repte per a les empreses i que requereix una sèrie de pautes per part dels líders de les organitzacions per afavorir una bona comunicació interna. Cal tenir com a base una sèrie de pautes que detallem a continuació:

  • Ser directe. Compartiu els fets amb l’equip. Què significa la situació actual per a l’empresa i per a la feina de les persones? Com podeu fer-ho amb cura i d’una manera compassiva?
  • Ser comprensible. Cal crear un context coherent i transmetre missatges clars i comunicar al personal el que signifiquen els projectes actuals per a tothom i quin és el paper de cadascú. Si hi ha gent a l’organització que té dificultats, assegureu-vos que la comunicació està en formats i llenguatges que puguin entendre. Cal pensar en totes les formes de comunicació, no només en el correu electrònic. Hi ha els grups de WhatsApp, els missatges de vídeo, les videoconferències o, en els casos on calgui una comunicació més personalitzada, una senzilla trucada.
  • Ser confiable. Cal assegurar-se que la gent pugui comptar amb els líders de l’empresa. Els empleats miren vers els seus líders perquè els guiïn i els tranquil·litzin. Cal fer el que es diu que es farà, no crear falses esperances i ser honest sobre els motius pels quals han canviat les coses.
  • Ser digne de confiança. Cap líder, polític o proveïdor de serveis de salut té una bola de vidre per veure el futur i l’impacte de la COVID-19. Per molt que aspirem a tenir certeses, estem obligats a reconèixer que la situació canvia cada dia i això ens hauria de fer ser sincers i empàtics.

Les empreses que aprenguin a dominar aquesta mena d’entorn són les que aconseguiran perdurar en el mercat i desenvolupar una resistència sòlida a l’hora d’afrontar els nous entorns VUCA en el futur. Per això cal crear un context coherent i transmetre missatges clars i cal mantenir el personal ben comunicat en tot moment, creant, si fos necessari, noves vies de comunicació, evitar l’estat d’incertesa i augmentar la solidesa empresarial.

Informació sobre CEDEC
CEDEC
és la consultoria d’organització estratègica líder a Europa en gestió, direcció i organització d’empreses familiars des de l’any 1965. La seva finalitat és posar a l’abast de les empreses els sistemes d’organització que els resultin més eficients, a fi d’optimitzar-ne els resultats empresarials per assolir i treballar junts cap a la consecució de l’Excel·lència Empresarial.

El seu factor diferencial recau en la seva contrastada metodologia de treball. CEDEC treballa amb i per els empresaris amb l’objectiu d’implementar de forma efectiva, en empreses familiars de qualsevol mida, una gestió professional i actualitzada per mitjà de l’aplicació de tècniques i sistemes de treball propis.

Implantada a Espanya des de 1971, CEDEC ha participat en projectes de més de 46.000 empreses, en concret més de 13.000 a Espanya, amb una plantilla de més de 300 professionals altament qualificats en totes les seves seus, 150 de les quals a Espanya.

Amb oficines a Espanya a Madrid i Barcelona, la consultora d’organització estratègica per a empreses familiars CEDEC està present a França, Bèlgica, Luxemburg, Suïssa i Itàlia.

El treball i la consolidació del CEDEC com a empresa especialista en organització estratègica empresarial, es pot veure reflectida en nombroses opinions i casos d’èxit d’empreses nacionals i internacionals, que ofereixen de manera desinteressada la seva opinió sobre CEDEC i que poden ser consultades en les diferents webs dels països on està implantada l’empresa https://www.cedec.es/opiniones, així com comentaris visuals en el seu canal de youtube https://www.youtube.com/channel/UCg86SZfSTgWFsRWz27OfW_g

Nota de prensa Què és l’entorn VUCA i com CEDEC aconsella fer-li front a nivell empresarial publicada en comunicae.es