La consultoria CEDEC destaca la intraprenedoria com a laboratori d’innovació dins de la mateixa empresa

0
5

I l’actual situació sense precedents, empeny, si fos possible amb més força, a imaginar noves sortides, i converteix la innovació en un element essencial per localitzar solucions, tant de present com de futur. En aquest moment, un element idoni és l’activació efectiva de la intraprenedoria.

CEDEC, com a empresa de consultoria líder a Europa en gestió, direcció i organització, per a pimes i empreses familiars, treballa per ajudar les empreses a implementar els sistemes de gestió i organització que els resultin més eficients, i optimitzar així els seus resultats empresarials. En aquest sentit, destaca l’impuls de la intraprenedoria com una oportunitat a tenir en compte, com a sinònim d’innovació.

Es defineix com a intraprenedoria aquell sistema de gestió i planificació que estimula l’aparició d’un esperit emprenedor dins de la mateixa organització. D’aquesta manera, s’anima els empleats a oferir idees innovadores que suposin un canvi de rumb en l’estratègia de l’empresa, que ajudin a trencar dinàmiques enquistades i impulsin l’exploració de nous productes o serveis. Així, es generen noves idees d’individus o grups amb visió empresarial, que redunden en noves oportunitats de negoci en benefici de la mateixa organització.

Així doncs, el seu objectiu és generar i alimentar el talent dels propis empleats, potenciant i reconeixent, el seu temps i esforç, en la investigació de noves i creatives idees com a agents de canvi, que ajudin a transformar l’empresa per convertir-la en un laboratori on es facilitin i desenvolupin aquestes oportunitats orientades cap al focus del negoci: el client.

Des d’una visió més actual, és com si les empreses promocionessin el naixement d’empreses emergents dins de les mateixes empreses. Amb el matís que l’emprenedor es converteix en intraprenedor.

Els avantatges són evidents per a ambdues parts ja que, sense deixar la seva activitat habitual, l’empleat desenvolupa el seu enginy i, es veu recolzat i protegit pel paraigües de seguretat que l’empresa li proporciona. En disposar d’una infraestructura, es redueix el cost i el risc. Per la seva part, l’empresa es beneficia del talent innovador dels seus empleats que, altrament, podrien abandonar l’empresa en no sentir-s’hi “realitzats professionalment i personalment”.

Les característiques principals d’un intraprenedor són:

  1. Creativitat. Té visió i imaginació. És una persona creativa i innovadora.
  2. Iniciativa. S’orienta al resultat i va més enllà de les tasques encomanades.
  3. Treball en equip. És capaç d’implicar i dirigir més persones en el desenvolupament de les seves idees, i assumeix les responsabilitats de les seves decisions.
  4. Visió i anticipació. És capaç de visualitzar i definir les necessitats futures del mercat.
  5. Lideratge. El seu entusiasme i passió són contagiosos, i genera empatia per la seva convicció en allò que fa. Actua amb determinació i confiança en les seves capacitats per arribar a l’objectiu.
  6. Perseverant. No es rendeix. Troba fórmules que l’ajuden a continuar amb les seves idees. Però també és capaç de rebutjar aquelles idees que no tenen futur.

I per part de l’organització, a més d’un canvi cultural, les característiques que la intraprenedoria requereix fomentar, inclou els següents elements:

  1. Orientació clara de tota l’organització, especialment de la direcció en estratègies d’innovació.
  2. Una política d’emprenedoria corporativa a la mida de l’organització, en els plans estratègics. Desenvolupar una política d’empoderament i descentralització que permeti la lliure exposició de les idees.
  3. Crear una estructura organitzativa flexible que potenciï el desenvolupament de projectes innovadors. Encarregada de coordinar i desenvolupar els projectes innovadors, fixant objectius que permetin avaluar el valor afegit que representaria el nou projecte.
  4. Incorporar persones afins, amb capacitat de valorar, acompanyar i integrar els intraprenedors a l’organització.
  5. Crear una cultura corporativa que fomenti el talent i detecti els emprenedors latents a l’empresa. Animar la persona a ser innovadora, atrevida, sense pretendre eliminar totalment ni el risc ni la incertesa en les seves decisions.
  6. Crear un pla de carrera ad hoc per a les persones amb més capacitats innovadores, fet que aporta identitat pròpia a l’empresa, a més de generar sentit de pertinença i compromís.
  7. Fomentar la formació continuada a l’empresa, mitjançant programes de capacitació i millora.
  8. Estimular equips multidisciplinaris que permetin la fluïdesa de les idees i la retroalimentació.
  9. Crear un sistema de recompenses i reconeixement individual o col·lectiu, que estimuli i potenciï la creativitat, a més de l’interès dels empleats en participar, premiant l’acompliment i els objectius assolits.

D’altra banda, l’empresa hauria d’incloure sistemes que permetin la participació efectiva del seu personal en les estratègies d’innovació. A més de les tradicionals, com ara la bústia de suggeriments o el concurs d’idees, altres sistemes serien:

  1. Potenciar la disposició de temps i recursos per al desenvolupament de la intraprenedoria. Per exemple, permetent un percentatge de l’horari laboral a nous projectes.
  2. Potenciar la conversió d’idees en projectes. Plasmar les idees en plans de negoci en què es visualitzi la viabilitat de la proposta i l’abast de recursos econòmics, humans, etc. que s’hagin d’implementar.
  3. Posar a disposició de les idees un suport tècnic i humà que contribueixi a desenvolupar el projecte. No tot es queda en la cultura empresarial, s’ha de passar de les paraules als fets.

Entre els obstacles que hauran d’eliminar o minimitzar les empreses per potenciar la intraprenedoria es troba especialment la falta de flexibilitat. Les estructures tradicionals massa jerarquitzades són un obstacle per al seu desenvolupament, llevat que en la mateixa estructura es generi un sistema que la potenciï.

D’altra banda, s’ha de potenciar la ràpida valoració, acceptació i posada en marxa de les propostes, i evitar o flexibilitzar al màxim els impediments administratius, és a dir, potenciar la revisió de totes les propostes innovadores sempre que vagin acompanyades del seu pla de negoci i en què, de forma racional, s’apreciï una veritable aportació de valor a l’empresa.

A CEDEC, Consultoria d’Organització Estratègica d’Empreses, es considera la intraprenedoria una alternativa real que s’ha de potenciar com a instrument necessari d’aportació de coneixement, creativitat i talent al si de la mateixa organització, i només d’aquesta manera es podran afrontar els desafiaments del futur. Les persones són el bé més preuat de les empreses i són una part essencial per assolir l’excel·lència empresarial a la mateixa organització.

Comunicado de prensa La consultoria CEDEC destaca la intraprenedoria com a laboratori d’innovació dins de la mateixa empresa publicado en comunicae.es